کد مطلب: 140253
خبرگزاري فرانسه:
يک سال پس از توافق هسته‌اي، موانع آمريکا اميدهاي برجام را کمرنگ کرده است
تاریخ انتشار : 1395/04/22
نمایش : 1292
يک خبرگزاري غربي در گزارشي نوشت که با گذشت يک سال از توافق هسته‌اي، موانعي که آمريکا ايجاد مي‌کند اميدهاي برجام را کمرنگ کرده است.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، در ادامه تحليل‌هاي رسانه‌ها درباره بدعهدي آمريکا به تعهدات برجامي خود، يک رسانه غربي اذعان کرده که واشنگتن همچنان سد راه رفع تحريم‌هاي ايران است.

خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت: «يک سال گذشت اما ايجاد موانع سدراه‌ها آمريکا همچنان اميدهاي برجام را کند مي‌کند».

اين رسانه غربي ادامه داد: «يک سال پيش توافق تاريخي با قدرتهاي جهاني سبب ايجاد شوق و شعف در ميان ايراني‌هايي شد که در آرزوي پايان انزوا و مشقت اقتصادي بودند اما منتقدان مي‌گويند موانع و سدراه‌هاي آمريکا سبب تلخ کامي در مسير اين اميدها شده است».

در ادامه گزارش اين رسانه فرانسوي آمده است: «با وجود اينکه بسياري از تحريم‌ها برداشته شدند اما سيستم بانکداري بين‌المللي همچنان براي کار کردن با ايران، بيش از حد نگران است».

خبرگزاري فرانسه افزود: «در همين بين، رئيس‌جمهور حسن روحاني هم به دليل اميد بيش از حد و مبالغه آميز درباره منافع اقتصادي توافق و هم به دليل مخالفت تندروهايي که مخالف پيوندهاي نزديکتر با غرب هستند، با انتقادات روبرو است. بسياري چه در جمهوري اسلامي و چه خارج از آن(کشورهاي خارجي)، رد مشکلات را در واشنگتن مي‌بينند».

يک ديپلمات اروپايي که نخواست نام و هويتش فاش شود، به اين رسانه غربي گفته است: «ايران، کار مربوط به خود(در برجام) را انجام داده است. مانع و سدراه ايجاد شده، از سوي آمريکايي‌ها است».

اين ديپلمات اروپايي مستقر در تهران افزود: «اروپايي‌ها بايد فشار بيشتري روي آنها(آمريکايي‌ها) بياورند. در آمريکا رهبران سياسي هستند که خواهان آن هستند که ايران را شرور و شيطان جلوه دهند و هدف از توافق برجام را درک نکرده‌اند».

وي البته اشاره‌اي به تحولات سياسي در ايران کرده و مانند ديگر مقامات غربي تلاش کرده که يک فضاي ادعايي دو قطبي در داخل ايران ترسيم کند.

اين ديپلمات اروپايي گفت: «تندروها دارند هرکاري که مي‌توانند مي‌کنند تا مانع تلاشهاي روحاني براي بهبود روابط با جهان شوند چرا که آنها اين مساله را اينگونه مي‌بينند که سبب آمدن خارجي‌هاي بيشتر به ايران و "تخريب" کشور از درون مي‌شود».

در ادامه گزارش خبرگزاري فرانسه آمده است: «حتي پس از آغاز اجراي توافق در ماه ژانويه، آمريکا تحريم‌هاي مرتبط با حقوق بشر و آزمايش موشک بالستيک ايران را حفظ کرده که سبب مسدود کردن دسترسي ايران به تعاملات دلاري شده و بانکها را نگران کرده که احتمال تعقيب و مجازات آنها در صورت تعامل با ايران وجود دارد».

اين رسانه غربي ادامه داد: «توليد نفت تقريبا به سطوح قبل از تحريم‌ها برگشته اما اميدهاي روحاني براي جذب ساليانه 30 تا 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي بيش از پيش، شبيه به يک فکر آرزومندانه است».

خبرگزاري فرانسه تصريح کرد: «جداي از قرارداد مشترک 400 ميليون يورويي اعلام شده ماه گذشته بين پژو-سيترئون فرانسه و شريک قديمي اش ايران خودرو، سرعت جامه عمل پوشيده شدن سرمايه‌گذاري‌ها، کم بوده هر چند که عجله بسياري در سفرهاي هياتهاي تجاري به ايران وجود داشته است».

رسانه مطرح فرانسوي همچنين افزود: «طرح‌ها براي فورش صدها هواپيماي ايرباس و بوئينگ هم متوقف شده است چرا که جمهوريخواهان در واشنگتن حداکثر توان خود را براي از بين بردن اين قراردادها به کار گرفته‌اند».

در ادامه گزارش مي‌خوانيم: «بسياري تداوم تحريم‌هاي آمريکا را نشانه‌اي مي‌دانند از اينکه واشنگتن هرگز خواستار تنظيم مجدد روابط نبود و توافق هسته‌اي را تنها راهي ديگر براي اداره و مديريت ايران مي‌ديد».

خبرگزاري فرانسه در پايان گزارش خود، باز هم درباره تحولات سيات داخلي در ايران اظهارنظر کرده است.

اين رسانه غربي درباره انتخابات سال آينده رياست جمهوري نوشته است: «روحاني در انتخابات سال اينده با يک انتخاب مجدد سختي مواجه است و مشاورانش با توجه به بيکار بودن 11 درصد از ايراني‌ها، خواستار صبور بودن(مردم) شده‌اند».

انتهاي پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg